KÖPVILLKOR

ALLMÄNNA KÖPVILLKOR

För att kunna göra ett köp via webbplatsen måste du acceptera Köpvillkoren. Genom att acceptera Köpvillkoren förbinder du dig att följa Köpvillkoren i sin helhet, samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av cookies enligt nedan. När Hayah har bekräftat en beställning uppstår ett bindande avtal mellan dig som kund och Hayah.

INFORMATION OM DITT KÖP

När en order är mottagen hos Hayah bekräftas den genom ett automatiskt e-postmeddelande med information om din beställning. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att allting stämmer. Hayah uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med vår kundtjänst. Om du inte får ett orderbekräftelse på mail kontrollera skräppost korgen, den kan ha hamnat där.

BESTÄLLNING OCH PRIS

Hayah reserverar sig för eventuell slutförsäljning och lagersaldofel. Ifall någon av de varor som du beställt inte skulle finnas i lager, stryks varan per automatik från din order. Hayah reserverar sig för att varor som visas på webbplatsen kan utgå och för eventuella tryck- och skrivfel på webbplatsen. I undantagsfall kan det uppstå fel i kampanjer och priser hos Hayah shop online. I dessa fall förbehåller vi oss rätten att ändra i eller annullera ordern. Detta gäller även om orderbekräftelse redan har mottagits.

Hayah kan inte garantera att färgerna som återges representerar de verkliga färger som produkterna har, då färger kan variera beroende på ljussättning och färgåtergivning mellan olika bildskärmar.

PRIS

Vid beställning gäller de priser som är angivna på webbplatsen. Samtliga priser är angivna i svenska kronor inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Fraktkostnaden framgår på webbplatsen i samband med betalningen och varierar beroende på totalvikten av ordern.

SÄNKT PRIS, REA, ERBJUDANDEN OCH RABATTER

Då sänkt pris, REA eller erbjudanden förekommer på webbplatsen gäller priserna så långt lagret räcker. Eventuell rabatt gäller vid ett köptillfälle och kan inte föras över på returer, byten, reklamationer eller framtida beställningar. .

KUNDUPPGIFTER

När du ska genomföra en beställning på Webbplatsen kommer du att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Du bekräftar att de uppgifter som du fyller i är korrekta och fullständigt ifyllda. Du ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om Hayahs behandling av personuppgifter finns nedan.

BETALNING & LEVERANS

All betalning och leverans sker via Hayah samarbetspartner Stidner. Vid val att gå vidare med betalningen kommer du som kund att ställas inför flera leveransmetoder Efter val av leveransmetod kommer du att få välja mellan betalningsmetoderna kortbetalning, paypal, banköverföring eller faktura.

KORTBETALNING

Du som kund kan välja att betala din beställning med kort. Vid kortbetalning på Hayah.se kan du använda dig av VISA eller Mastercard/Eurocard. Vid beställning görs en reservation av köpesumman på ditt konto. Pengarna dras först när varorna skickas. All kortuppgiftsinformation är krypterad, vilket innebär att ingen obehörig kan se den. Kvittot på din betalning skickas med i paketet och fungerar som köpebevis (kvitto).

BANKÖVERFÖRING

Om du väljer att betala via banköverföring så kommer du att få logga in i din personliga bank och göra ett säkert köp genom en att signera med ditt BankID.

​FAKTURA

Hayah erbjuder även betalning mot faktura via Hayah samarbetspartner Payson. Länk till fakturan skickas i separat mail från Payson till dig.

Payson fakturalösning
Om du väljer att betala med PaysonFaktura så tillkommer en avgift om 0kr. Betalningsvillkor är 14 dagar och fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress Du anger. För att betala mot PaysonFaktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Företag som betalar mot PaysonFaktura måste vara registrerade i Sverige.

Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

LEVERANS OCH HÄMTNING AV VAROR

Hayah ansvarar för leverans av varor som skickas till dig. Paket från Hayah skickas med etablerad transportleverantör som väljs av kund i samband med betalning och utförs i enlighet med deras gällande regler för respektive fraktsätt. Kunden ansvarar för att adresser som eventuellt angivits vid beställningen är korrekta.

​LEVERANSTID

Hayah strävar efter att leverera en beställd vara så fort som möjligt. Alla produkter som visas på webbplatsen finns normalt i lager för omgående leverans. Uppskattade leveranstider anges på webbplatsen. Normalt levereras dina varor inom 3-5 vardagar. Du som kund bör vara medveten om att avvikelser kan ske från angivna leveransdatum. I synnerhet förekommer avvikelser i leveranstiden i samband med en skräddarsydd beställning. Då gäller leverans enligt överenskommelse med kund. Vid mottagen leverans ska du som kund kontrollera varorna och att antalet stämmer överens med vad du har beställt. Om någonting inte stämmer ska du omgående meddela detta till Hayah.

​DELLEVERANS

Hayah tillämpar inte delleveranser. En vara som är restnoterad eller slut på lager kommer tas bort från din order och krediteras från totalbeloppet.

AVBESTÄLLNING OCH ÄNDRING AV ORDER

Om du vill göra en ändring i din beställning rekommenderar Hayah dig att kontakta kundtjänst omgående på 010 – 10 10 160. Kontaktuppgifter och öppettider för kundtjänst finner du på webbplatsen. Hayah packar och postar leveranser så snart Hayah har fått in dem vilket innebär att det inte alltid går att ändra en beställning.

​I fall du önskar avbeställa din beställning efter att Hayah påbörjat hanteringen av den kan du utnyttja din ångerrätt i enlighet med dessa Köpvillkor.

​AVISERING OCH UTHÄMTNING

Avisering om att paketet kan hämtas skickas till angiven e-postadress eller mobilnummer. Aviseringen innehåller bland annat paketets löpnummer som måste tas med till det utlämningsställe du har angett.

​Uthämtning av paket sker från det utlämningsställe som du har valt. Du måste ha med dig giltig ID-handling och löpnummer som står på aviseringen (e-post eller SMS). Saknas giltig ID-handling kan tyvärr inte paketet hämtas ut. Om du inte hämtar ut paketet förbehåller sig Hayah rätten att debitera dig en avgift motsvarande returfrakten, expeditionsavgift och faktisk hanteringskostnad.

​TRANSPORTSKADOR

Om en försändelse skadats under transporten, så rekommenderar vi dig att anmäla detta genast på utlämningsstället.

ÅNGERRÄTT, RETUR OCH BYTE

ÅNGERRÄTT

Hayah hoppas att du som kund alltid ska bli nöjd med det du beställer, men skulle du av någon anledning ångra dig så har du 14 dagars ångerrätt enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Hayah detta inom 14 dagar från det att du eller någon av dig angiven person mottagit den beställda varan (ångerfristen). Detta gäller även prissänkta varor samt varor på REA.

Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Kunden bryter förseglingen.

​Om du vill ångra köpet ska du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till kundservice@hayah.se om ditt beslut att utöva ångerrätten. Du som kund bör ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan, i meddelandet. Du kan också välja att utöva din ångerrätt genom att fyllai Hayahs formulär på Reklamations- och ångerrättsidan.

​Du har som konsument alltid rätt att vända dig direkt till Hayahs kundtjänst för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt samt annan hjälp som berör köp eller beställning. Se även mer information om din rätt som konsument på www.konsumentverket.se samt din rätt som konsument att få en tvist prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”), www.arn.se samt postadress ”Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm”. Hayah medverkar i eventuellt alternativt tvisteförfarande och följer ARNs rekommendationer. Se även EU-kommissionens hemsida för alternativ tvistelösning avseende konsumenters onlineköp http://ec.europa.eu/odr

​Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten till dess att Hayah mottagit varan. Se därför till att skicka varorna väl emballerade, i fint skick och i originalkartong. Varan ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt inkommit till Hayah.

​Du kan returnera varan till Hayah genom att följa instruktionen på Reklamations- och ångerrättsidan.

​När du ångrar ditt köp betalar Hayah tillbaka det belopp som du betalat för varan, men du står för leverans- och returkostnaderna.

​På det belopp som ska återbetalas har Hayah rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

​Hayah betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum Hayah tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Hayah får dock vänta med återbetalningen tills Hayah tagit emot varan eller du har visat att varan har sänts tillbaka. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde vid köpet, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

​REKLAMATION

Hayah försäkrar att varje vara blir noggrant undersökt innan den skickas till kund. Visar det sig att varan trots allt är skadad eller felaktig kommer vi att ersätta kunden belopp motsvarande det som kunden betalat för varan samt transportkostnaderna. Hayah strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Hayah mottagit reklamationen. Hayah förbehåller sig rätten att neka en ogiltig reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.

​Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Du har enligt gällande konsumentskyddslagstiftning 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på webbplatsen. Vänligen kontakta Hayah så snart du upptäckt felet.

​ÅTERBETALNING VID REKLAMATION

Om det inte finns en vara som Hayah kan ersätta den ursprungliga, reklamerade varan med återbetalar Hayah det du som kund betalat för varan samt transportkostnader. Hayah betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från det att Hayah mottagit reklamationen. För detaljerad information rörande återbetalning vid reklamation, se Reklamations- och ångerrättsidan.

Hayah står för returfrakten vid reklamationer. Om retur görs på delar av ordern betalas ej frakt och eventuell fakturaavgift tillbaka.

OUTLÖSTA PAKET

Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Hayah. Om detta sker debiteras du en avgift på 250 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Hayahs administration, frakt, returfrakt och hantering. Du som kund meddelas med e-post av Hayah. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

SÄKERHET OCH PERSONUPPGIFTER

Hayah värnar om din säkerhet och vill att du som kund ska känna dig säker när du handlar på webbplatsen.

PERSONUPPGIFTER OCH MARKNADSFÖRING

Hayah värnar om din integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Det är Hayahs målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd.

​DW group AB som är moderbolag till Hayah, är personuppgiftsansvarig för behandling av de personuppgifter som du som kund lämnar till Hayah. Genom godkännande av dessa Köpvillkor samtycker du som kund till Hayahs behandling av personuppgifter enligt denna punkt.

Hayah behandlar dels uppgifter som du som kund själv lämnar till Hayah,
Kunder: Förnamn, Efternamn, E-post, Person-/org.nr, Adress, Postnummer, Ort, Land, Telefonnummer.
Beställningar: ip-adress, E-post, , Person-/orgnr,  Adress, Företag, Förnamn, Efternamn, Adress, Postnummer, Ort, Telefonnummer.

​Hayah kommer att behandla de personuppgifter som du som kund lämnar till Hayah för att administrera din beställning och din leverans av varor.

Dina personuppgifter kan även komma att användas för identifikation, administration samt för statistikändamål. Om du särskilt samtyckt till det kan dina uppgifter även komma att användas till direktmarknadsföring.

​Som kund kan du när som helst begära utdrag, ändring eller radering av dessa uppgifter.

INNEHÅLL OCH IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll på webbplatsen, samt alla eventuella rättigheter hänförliga till de varor som säljs där, är Hayah eller dess underleverantörs egendom. Innehållet på webbplatsen är skyddat genom lag med hänsyn till upphovsrätt, marknadsföring och varumärken.

Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafisk design, layout samt information om produkter och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt medgivande från Hayah.

ÄNDRINGAR

Hayah kan komma att ändra nuvarande Köpvillkor, priser eller utbudet av varor på webbplatsen från tid till annan. Den version av Köpvillkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.